Verhoogd risico op wanbetalingen maakt bedrijven nerveus.

We willen je graag op de hoogte stellen van een groeiend probleem in het bedrijfsleven. Het aantal bedrijven met betalingsachterstand stijgt en dit kan leiden tot een kettingreactie. Tijdens de vorige crisis waren onbetaalde rekeningen van debiteuren de grootste oorzaak van faillissementen. Uit onderzoek van het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB) blijkt dat destijds een kwart van alle faillissementen te wijten was aan wanbetaling.

Maar waar komt dit door? Uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn onder ruim 500 finance professionals, die zich bezighouden met debiteurenbeheer, blijkt dat bij maar liefst 24 procent van de organisaties, debiteurenbeheer een ondergeschoven kindje is. Dit is opvallend omdat tegelijkertijd steeds meer organisaties kampen met een groeiend aantal klanten met betalingsproblemen. Maar liefst 40 procent van de finance professionals geeft aan dat hun organisatie in het afgelopen jaar meer klanten met betalingsachterstanden heeft gezien.

Het groeiende aantal klanten dat de facturen niet tijdig betaalt, is van grote invloed op de werkzaamheden van de finance professional. Ruim een derde van hen zegt sinds een half jaar steeds meer bezig te zijn met betalingsachterstanden van consumenten of bedrijven. Nog eens 31 procent zegt dat binnen hun financiële afdeling de grootste focus nu op debiteurenbeheer ligt. Niet al jouw debiteuren zullen de facturen netjes (op tijd) betalen. Er is een kans dat je factuur langs meerdere stakeholders moet voordat deze betaalbaar wordt gesteld. Ook kan het zijn dat de financiële administratie van geen kanten klopt. Of dat er geen geld beschikbaar is om jouw factuur te betalen.

Als bedrijf is het daarom belangrijk om goed voorbereid te zijn op betalingsachterstanden en deze te voorkomen. Een strak debiteurenbeleid kan veel problemen voorkomen. Ook kan het schelen om gebruik te maken van factoring. Door gebruik te maken van factoring kan je jouw openstaande factuur verkopen en heb je binnen 24 uur 100% van het factuurbedrag op jouw rekening staan.

We hebben enkele oplossingen en tips voor je op een rij gezet:

  1. Controleer de kredietwaardigheid van elke klant voordat je de overeenkomst of opdracht – bevestiging stuurt. Dit kan via Dun & Bradstreet/ Moody’s/GraydonCreditSafe
  2. Hanteer algemene leverings- en betalingsvoorwaarden
  3. Maak gebruik van algemene vervoerscondities
  4.  Laat een afnemer tekenen voor ontvangst
  5. Factureer zo spoedig mogelijk na levering
  6. Bel naar de afnemer vóór de termijn van de factuur vervalt
  7. Zorg voor een goed en sluitend aanmaningsproces
  8. Beschrijf de procedure van debiteurenbeheer en zorg voor bekendheid binnen de organisatie
  9.  Stel ambitieuze doelen en acties aan de organisatie
  10. Zet elke opdracht zwart-op-wit, zodat je het later altijd terug kan vinden: afspraak is afspraak.

Je kunt je uiteraard verzekeren tegen belatingsrisico’s.

Vragen over debiteurbeheer, op zoek naar een advies in het proces of interesse in een samenwerking?

Deel artikel:
Op de hoogte blijven van onze artikelen?

Geïnteresseerd in onze aanpak?
Neem contact op met ons.

Hij bespreekt graag hoe we u kunnen helpen bij het stroomlijnen van krediet- en debiteurenprocessen en het minimaliseren van kredietrisico’s.